Menu Luk

PÆDAGOGIK

På UUC- Maglemosen arbejder vi målrettet på at skabe sammenhængskraft imellem kerneopgaven, samarbejdet . Alle Medarbejderes vigtigste opgave er, at folde den unges kompetencer ud, udvikle nye og/eller vedligeholde elevernes kompetencer, samt at yde støtte og omsorg. Så alle unge føler sig trygge og har mulighed for at opnå at blive så kompetent i eget liv som muligt.

Vi har i alle grupper særligt fokus på at udvikle en så høj grad af selvstændighed inden for det sproglige, det sociale, det praktiske samt det adfærdsmæssige område, som gør det muligt for eleven, at begå sig på skolen og i det omkringliggende miljø. Derudover arbejder vi med, at eleverne støttes i udviklingen af deres færdigheder og funktioner således, at den enkelte kan indgå i hverdagens mange praktiske gøremål.

Eleverne skal mødes med en tilgang, der tager højde for det særlige handicap, og som respekterer de kommunikative udfordringer, og den sociale og adfærdsmæssige forstyrrelse. De fleste af vores elever har brug for henholdsvis fælles eller individuelle tilrettelagte støttesystemer i hverdagen; for derigennem at kunne danne sig et overblik af hverdagen, i forhold til løsning af opgaver, eller til at indgå i kommunikation med omgivelserne, eller til forståelse af sociale sammenhænge, samt at holde fokus på deres opgaver, som til sammen skaber muligheden for til at udvikle handlemuligheder på det praktiske, det kommunikative og det sociale område.

Afsættet for den socialpædagogiske rolle i hverdagen er derfor, at være guide, lærer, træner og spænder fra at give den fornødne støtte i form af fysisk hjælp og verbal støtte til at være rådgivende, og vejledende over for eleverne i forhold til hverdagens mange praktiske gøremål. Den social pædagogiske støtte omfatter også indlæring, udvikling samt vedligeholdelse af den enkelte elevs færdigheder og funktioner i forhold til daglige færdigheder, samt omsorg og støtte til udvikling af egne ressourcer, herunder muligheden for at kommunikere og indgå i sociale fællesskaber med andre.